Activiteiten.... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Rhona - WaarBenJij.nu Activiteiten.... - Reisverslag uit Kisumu, Kenia van Rhona - WaarBenJij.nu

Activiteiten....

Door: Rhona

Blijf op de hoogte en volg Rhona

30 September 2005 | Kenia, Kisumu

Dag lieve mensen,

Wat leuk die berichten van jullie! Het is wel leuk om wat nieuws uit Nederland te horen!

Er is weer een week voorbij, dus het is lang tijd voor een nieuw bericht! De bedoeling was om woensdag al te internetten, echter de verbinding was zo traag dat niets mogelijk was, zelfs niet met veeeeeeel geduld... wij maar wachten tot een site zich opent, we hebben dus gewacht tot onze kaart leeg was!

Er is ondertussen veel gebeurd, dus bereid jezelf maar voor op een lang leesplezier!

Zaterdag hebben we de bischop van Bungoma gezien. Hiervoor hebben we maar liefst 4 uur (!!!) een kerkdienst bijgewoond. Dit gebeurde allemaal buiten in de volle zon, dus het was zweten geblazen. Gelukkig had ik me wel ingesmeerd en mn hoedje mee, maar toch kwam ik gedehydreerd terug. We zaten wel onder een afdakje, maar de zon stond verkeerd, dus die had weinig zin. Toen we eindelijk in de schaduw zaten, vonden vele anderen de schaduw ook wel lekker en dus bleef het net zo warm. Alleen nu stonk het naar zweet en leunde iedereen tegen elkaar aan. Wat je wel niet over hebt om een bischop te zien! We hebben er een korte filmpje van gemaakt, dus als we terug zijn moeten jullie die zeker zien! Veel gedans, gezang en geschreeuw!

Zondag zijn we met Isaac naar Port Victoria gegaan. Om hier te komen hebben we een uur in de matatu gestaan/gezeten/gehobbeld. Eigenlijk mogen er geen mensen staan in een matatu, daar kan je om gearresteerd worden. Maar we zijn langs een politieagent gereden, en als je daar even een praatje mee maakt, waarschijnlijk ook wat geld toestopt (heb ik niet kunnen zien) dan mag je gewoon verder rijden. Ze nemen het hier niet zo nauw met de wet en met regels.
In port victoria zijn we met een bootje lake victoria op gegaan, naar Sumba island. Heel armoedig klein dorpje met mega vriendelijke mensen. Daar drankje gedronken en pp 3 vissen meegekregen voor 100ksh! (dat is ongeveer 1 euro.)
Terug in port hebben we rondgelopen en een bar opgezocht. Hier was het lekker koel, gedronken en gegeten. We hebben hier Chapati gegeten (soort kruising tussen pannenkoek en tortilla)met een vleesprutje, geen bestek maar wel een teil met water en zeep. Hier ook kennis gemaakt met de eigenaar van de bar/hotel. We moesten mee naar zijn huis om daar een glaasje wijn te drinken. Hij had een mega huis en ook een huis in nairobi. Ik denk dat hij een van de rijkste van de provincie is. Bij hem thuis hingen de foto;s van zn drie vrouwen met kinderen. Een mega geluidsinstallatie, met op dvd the greatest hits of ABBA. Toen we de matatu terug naar Nangina wilden pakken, bleek die smiddags niet meer te gaan.... Ook waren er geen taxi;s in heel port victoria... we waren dus een beetje gestrand en het werd ook al donker en het was te ver om te lopen (50km)... Toen zijn we naar het government ziekenhuis gegaan in port om daar te vragen of zij ons konden brengen met hun jeep. Gelukkig wilden ze dit na vle voorstelrondjes wel doen, als wij de benzine wel zelf zouden betalen (1500ksh). Onderweg hebben we nog een gewonde meegenomen (van de fiets gevallen), helaas is hij dezelfde avond nog aan zijn verwondingen overleden. Al met al een heftig dagje!

De rest van de week is naast 2 keizersneden, een zeer ranzige OK en een incomplete abortion redelijk rustig verlopen.

Voor het verhaal over de zeer ranzige operatie wil ik jullie graag doorverwijzen naar de site van amy: amy.waarbenjij.nu Zij is op dit moment het geheel in geuren en kleuren aan het vertellen!

De vice-president is gister ook nog even in Funyula geweest, hoorden we achteraf. Hij hield een rally voor de nieuwe constitutie. Er wordt hier namelijk 20 november gestemd of we die wel of niet aan nemen. Het JA-kamp (bananen) werd opgepept door een bezoek van de vice-president. Deze komt ook niet met de auto, maar met helicopter naar Funyula! En dat terwijl hij hier eigenlijk woont!
Het NEE-kamp (oranges) was niet onder de indruk. De clinical officers hier behoren tot de oranges en hebben ons een lesje politiek in Kenia gegeven gistermiddag.

Nu zitten we dus in Kisumu, vanmorgen vertrokken en het hotel waar we in wilden zat vol. Gelukkig zat ernaast een resortclub waar we in konden (eigenlijk only members). Al is resort wel een groot woord. Vanavond gaan we wel naar sunset hotel om daar naar life music te luisteren. Hier hebben we ook afgesproken met een paar mensen die we hier ontmoet hebben, gaan we dansen! Er zijn hier wel erg veel leuke souverniers... ik denk dat ik de helft van mn kleren schenk aan het ziekenhuis en met de rest ga rondreizen: dan kunnen er meer leuke dingen mee! Die grote, super mooie, houten beelden en trommels worden wat lastiger...

USB-poorten zijn hier lastig te vinden, en ze zijn ook niet blij als je erom vraagt. Dus die foto;s worden wel gemaakt, maar het duurt weat langer voor je ze kan zien... Maak je borst maar nat voor de dia-avond als we terug zijn!

Tot de volgende keer maar weer!

Knuffels Rhona

• 30 September 2005 - 16:43

Martijn H:

Hier in nederland is allemaal weer typisch nederlands.
    Een hoop gelul over minister verdonk en uiteraard is de NS weer begonnen met zichzelf in te dekken omdat er weer herfst aankomt.
    Ook merken we weer dat het in de morgen nog donker is als je naar je werk gaat en dat het alweer begint te schemeren als je zit te eten .
    En nog even TALPA, das nogal een sbs zender geworden , iedereen klaagt over reclame tussen de voetbaluitslagen door en verder een hoop gerard joling en gordon.
    Kortom ik denk dat je daar veel leukere dingen meemaakt, alleen denk ik dat je nu wel de unox worst en boerenkool moet missen.
    Veel suc6 en we
    kijken weer uit naar je volgende avonturen .

• 01 Oktober 2005 - 08:50

Phike:

Heerlijk wat een avonturen!
    Hier wordt het inderdaad grijs! Met Vincent thuis verse kreeft gegeten voor zijn verjaardag.Was wel lachen. probeer maandagaovnd te bellen, liefs mama

• 03 Oktober 2005 - 12:06

Livia Kapusta:

Ha lieve dames, even genieten van jullie verhalen. Lijkt op een andere planeet...Geniet ervan en pas op, vooral als jullie mega mannen met 3 (mega) vrouwen en een (mega) grote huis ontmoeten...
    Liefs,
    Livia
    P.S. "mega" is nu in..."reuze" is nu uit???

• 04 Oktober 2005 - 09:29

Iris:

Hee, dat klinkt leuk (en spannend) allemaal!! Ik mis de hitte, de verwarming is nog steeds stuk bij ons.....dus ik kan wel wat hitte gebruiken. Inmiddels heb ik zelf ook al veel meegemaakt in het ziekenhuis, wel wat anders dat bij jullie, maar toch! En Erik komt bij jun en mij logeren! Kunnen we bijkletsen. Oh ja, vandaag is het dierendag! Gefeliciteerd met nero! En ik heb nu al zin in de dia avond!

• 04 Oktober 2005 - 09:34

Marjolein:

Nou nou, ik heb het verslag op de website van Amy gelezen. Wat een ranzige bedoeling daar ;-). Je hebt het nu vast goed naar je zin in het resort!
    Leuk om via deze website van al je belevenissen op de hoogte te blijven.
    Hier in Nijmegen ook alles goed. Ik wen langzaam aan het leven als werkende vrouw. Zaterdag groot feest voor mijn afstuderen!

Veel plezier nog, liefs van Marjolein

• 04 Oktober 2005 - 20:11

Annette:

Wat een spannende verhalen weer!!Hier in Nijmegen gaat alles z'n gangetje. Nero is extra verwend vandaag!!Het gaat prima met hem.Ik kijk uit naar de komende verhalen.....

• 05 Oktober 2005 - 14:36

Vincent:

He Zus,
    Klinkt allemaal nogal vet en avontuurlijk! Hier in Nederland gaat alles nog zn gangtje dus je mis nikx. Groetjes
    je broer

Verslag uit: Kenia, Kisumu