Kisumu - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Rhona - WaarBenJij.nu Kisumu - Reisverslag uit Nangina, Kenia van Rhona - WaarBenJij.nu

Kisumu

Door: Rhona

Blijf op de hoogte en volg Rhona

06 Oktober 2005 | Kenia, Nangina

We zijn al weer bijna klaar met onze 4e week hier in Nangina, wat gaat de tijd toch snel..

Van het weekend waren we dus in Kisumu:
savonds zijn we naar live muziek gaan luisteren, beetje gedanst en veel gelachen. Erik weet het misschien nog niet, maar we zijn nu verloofd. En zelfs dan willen de heren je niet met rust laten, want "tsja je weet nooit wat hij aan het doen is daar." Allemaal wel heel grappig.
Om middernact doodmoe in het hotel aangekomen, we zijn echt niets meer gewend. Lig ik net lekker in bed, hoor ik Amy roepen... zit ze in de badkamer opgesloten en de deur ging met geen mogelijkheid meer open. Dus ik weer aankleden, naar de receptie en kwam er een man kijken. Die heeft uiteindelijk de deur open kunnen beuken. Daarna is hij meteen vertrokken. Het interesseerde hem helemaal niet waarom de deur niet meer open ging, raar.
Zaterdag hebben we een druk dagje gehad. We zijn naar de Hippo point gelopen (2km) en hebben daar een bootje gepakt. Vele vrolijk gekleurde vogels gezien en zowaar ook een klein groepje hippo;s!! Onze eerste wilde beesten! (op de aapjes na)
Daarna zijn we naar de Impala sanctuary gegaan. Hier hebben we eerst een rondleiding gekregen langs de minuscule hokjes waar verschillende beesten in zaten. Daarna zijn we zelfs een rondje gelopen en toen de batterijen van allebei de fototoestellen op waren, zagen we een groep impala;s...
Vervolgens zijn we met een boda-boda (fietstaxi, waar je achterop zit) naar Kisumu centre gegaan, om het museum te bekijken en te lunchen.
Toen we terug kwamen in het hotel wilden we nog gaan zwemmen, maar helaas was het water zo groen dat we dat maar niet aan durfden.
Zondag hebben we nog wat souveniers gekocht en de matatu terug naar Bumala genomen.
Het was wel erg lekker om even druk bezig te zijn geweest en moe te zijn van iets doen!

Deze week is er in het ziekenhuis een andere dokter, de invaller. Hij is veel gezelliger dan de arts die er gewoonlijk is en eet ook met ons mee. Nu zijn we al met 4 in de diningroom (waar wel 20 zouden kunnen zitten).

Deze week zijn we druk bezig gehouden in het ziekenhuis. De rondes duren veel langer omdat deze arts iets meer uitlegd en ook meer tijd neemt voor de patienten. Ook hebben we eindelijk een keer meegekeken bij de HIV kliniek. Ik heb meegekeken bij het uitdelen en controleren van de medicijnen. Wat gaat dat inefficient zeg! Er wordt met 3 mensen overlegd hoeveel pillen je iemand moet gegeven, als er staat 1 maal daags en je wil het geven voor een week. (lijkt mij geen lastig rekensommetje toch?) En ze hebben er zelfs een rekenmachine bij liggen.

Ook zijn we meegeweest met de mobile clinic, van maternal and child care. Hiervoor hebben we een uur in de jeep gezeten en in de middle of nowhere in een kerk vaccinaties uitgedeeld en medisch adviezen gegeven (voornamelijk doorsturen naar het ziekenhuis).

Verder weer een zeer ranzige operatie gezien... Deze vrouw is helaas wel vanmorgen toch nog overleden. Het was sowieso een slechte dag vandaag, 3 patienten zijn er overleden.

De operatie was wel heel erg ranzig, dat ik de details zal besparen, maar het kwam erop neer dat de vrouw faecaal aan het braken was en geobstipeerd. Tijdens de spoed-laparotomie is er een snee gemaakt in de dunnedarm, hier kwam wel 4-5 liter vloeibare ontlasting uit. Tegelijkertijd was ze nog aan het braken, nog eens ~2 liter ontlasting. Dus al met al een vieze bedoeling. De waarschijnlijke oorzaak hiervan was typhoid fever, die de darmen had stil gelegd.

Dit weekend gaan we naar Kakamega forest, moet heel mooi zijn, dus ben benieuwd. Ook gaan we een witch dokter bezoeken, die heeft gezegd dat hij Amy lang haar kan geven. Wie weet?

Veel plezier daar in het koude en natte holland. Wij genieten hier nog even van het mooie weer... en we zijn nog steeds op zoek naar een ananas.

• 06 Oktober 2005 - 11:45

Iris:

Waarom zijn jullie op zoek naar ananas?? Mangos zijn daar ook heel lekker, na jullie verhaal wacht ik nog maar even met de lunch........

• 06 Oktober 2005 - 17:08

Phike:

eigenlijk is het best mooi weer de laaste tijd, maar de zon is nauwelijks in de tuin. Ananas...??? Verder nog lekkere vruchten? vaavond gaan jorien en ik Pilatus proberen, wat zullen we lenig worden.Mylene heeft de reis besproken! Joepie daar komen de moeders aan maak maar een leuk plan.Beesten zien dan.Liefs mama

• 07 Oktober 2005 - 16:36

Arenda:

He, bah.... ik hoef nooit meer te eten. Jullie overstijgen mijn ergste poepverhalen, leuk hoor!!!
    Fijn weekend dan!!
    Is zo'n nijlpaard erg stoer??

Liefs, Arenda

• 09 Oktober 2005 - 11:34

Greet:

Wat zijn jullie druk daar. Ik denk dat je nu al aan het aftellen bent voor je vakantie.Misschien maak je dan nog iets bijzonders mee...

• 13 Oktober 2005 - 18:03

Inge:

Hi Rhona, ik lees je verslagen al langer, erg leuk om je belevenissen te lezen, ga zo door,succes verder, groetjes, Inge.

Verslag uit: Kenia, Nangina